تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳

پای صحبت آینده‌سازان؛ از مشکلات معیشتی تا نگرانی‌های شغلی و کمبود امکانات آموزشی و رفاهی

  • کد خبر : 8861
  • 16 آذر 1402 - 13:04
پای صحبت آینده‌سازان؛ از مشکلات معیشتی تا نگرانی‌های شغلی و کمبود امکانات آموزشی و رفاهی
این گزارش به مناسبت روز دانشجو به بیان بخشی از مشکلات دانشجویان از جمله وضعیت خوابگاه و غذای دانشجویی، مشکلات معیشتی و کمبود امکانات آموزشی پرداخته شده است.
به گزارش آذردید؛

دانشجویان قلب تپنده جامعه و آینده‌سازان کشور هستند و نقش مهمی در تحولات علمی، سیاسی و اجتماعی کشور دارند. نقش دانشجویان درجامعه به اندازه‌ای است که رهبر انقلاب طی سخنانی تاکید کردند که از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدفگذاری‌های سیاسی و اجتماعی.

از این رو برای داشتن آینده‌ای بهتر باید توجه ویژه‌ای به دانشجویان و نیازهایشان شود و این در حالی است که این قشر تاثیرگذار همچنان با مشکلاتی مواجه هستند، برای بررسی این مشکلات و به بهانه روز دانشجو به یکی از دانشگاه‌های کشور رفتیم و پای صحبت دانشجویان نشستیم.

مشکلات معیشتی در تحصیلات تکمیلی؛ دانشجویانی که به پول نیاز دارند اما اجازه کار ندارند

در همین رابطه یک دانشجوی مقطع دکتری رشته روابط بین‌الملل در مورد دغدغه‌هایش گفت: یکی از دغدغه‌های دانشجویان دوره دکتری این است که هنگامی که برای مصاحبه به دانشگاه می‌روند از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که نباید در این دوره اشتغال داشته باشند و تحصیل در دوره دکتری مانند یک شغل تمام وقت محسوب می‌شود اما با وجود اینکه دانشجویان دکتری در سنی قرار دارند که با دغدغه‌های مالی رو به رو هستند، هیچ حمایت مالی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و حتی پژوهانه هم که پیش از این به آن‌ها داده می‌شد، قطع شده است.

وی بیان کرد: می‌توان دانشجو را مجبور کرد که ۴ سال کار نکند، اما باید آموزش به نحوی باشد که فرد پس از اتمام دوره تحصیل بلافاصله وارد بازار کار شود، باید بین دانشگاه‌ها و حوزه‌های فناوری، صنعت و بازار کار برای اشتغال دانشجویان ارتباط برقرار شود.

این دانشجو ادامه داد: یک دانشجوی دکتری در بهترین حالت حدود ۲۷ تا ۳۰ سال سن دارد و با دغدغه مالی مواجه است و اگر اشتغال داشته باشند به درسش لطمه می‌خورد و اگر کار نکند مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرد و در طول دوره تحصیلش فشار بسیار زیادی را متحمل می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه برای برخی از رشته‌ها آینده شغلی خوبی وجود ندارد افزود: بهتر است این رشته‌ها حذف شوند و یا حداقل در دوره روزانه پذیرش نداشته باشند.

افزایش ظرفیت برنامه‌ریزی نشده و کمبود امکانات لازم

یک دانشجوی ترم اول رشته پزشکی نیز گفت: به دلیل افزایش ظرفیت رشته پزشکی با کمبود امکانات مواجه هستیم و تعدادی زیادی از دانشجویان در یک کلاس در کنار یکدیگر تحصیل می‌کنند و این مسئله ممکن است موجب کاهش کیفیت آموزش شود. در انجام کار‌هایی نظیر تشریح نیز به دلیل بالا بودن ظرفیت کلاس با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که افزایش ظرفیت رشته پزشکی با برنامه ریزی انجام نشده است ولی با همه این‌ها ما دانشجویان پزشکی با نهایت امید و علاقه تلاش می‌کنیم و امیدواریم که پزشکانی باشیم که دردی از مردم دوا می‌کنند.

لزوم توجه به اشتغال و درآمد دانشجویان 

یک دانشجوی ترم ۷ کارشناسی رشته اتاق عمل نیز با بیان اینکه خوابگاه ما از دانشگاه بسیار دور است و در کلیومتر ۸ جاده مخصوص قرار دارد گفت: یکی از مشکلات ما رفت‌وآمد به دانشگاه است و وضعیت غذای دانشگاه هم که چندان تعریفی ندارد.

وی آینده شغلی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایش عنوان کرد و ادامه داد: برای رشته ما شغل وجود دارد، اما درآمد بسیار کمی از آن حاصل می‌شود که مطابق با سختی کارش نیست و یکی دیگر از مباحثی هم که باید در مورد رشته ما مورد توجه قرار گیرد است که در رشته ما باید مباحث عملی بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مباحث تئوری کاهش یابد و از آنجایی هم که ۲ سال اول دوره تحصیل ما به صورت مجازی بود در یادگیری مباحث عملی تا حدودی با مشکل مواجه شده‌ایم.

یک دانشجوی ترم ۳ ارشد رشته علوم آزمایشگاهی نیز به ما گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان آینده شغلی است، در حالیکه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور ازدواج و فرزندآوری و مسائل جمعیتی است باید مسئله اشتغال و درآمد افراد از همان دوران دانشجویی مورد توجه قرار گیرد.

حذف دروس غیرضروری و توجه به مباحث عملی و تخصصی

چند دانشجوی ترم ۳ بینایی سنجی نیز یکی از مشکلات خود را جمعیت بسیار زیاد در خوابگاه‌های دانشجویی عنوان کردند و گفتند: یکی دیگر از مشکلات ما این است که تعدادی از دروس ما ضروری نیست و می‌توانند حذف شوند و به جای آن‌ها بیشتر به دروس عملی و تخصصی توجه شود.

این دانشجویان با بیان اینکه امکانات آموزشی خوب است، اما می‌تواند بهتر باشد، بیان کردند: دغدغه دیگر ما اجباری شدن گذراندن طرح است، هنگامی که ما این رشته را انتخاب کردیم گذراندن طرح اجباری نبود، باید این مسئله از ابتدا اعلام می‌شد و یا اینکه شرایط برای ما همانگونه می‌ماند.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=8861
  • 76 بازدید

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.