تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

اقدامات پیشگیرانه از طغیان انواع آفات و بیماریهای قارچی و شته بسیار موفقیت آمیز بوده است

  • کد خبر : 9977
  • 20 دی 1402 - 10:38
اقدامات پیشگیرانه از طغیان انواع آفات و بیماریهای قارچی و شته بسیار موفقیت آمیز بوده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جمع محققین و دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرای جهاد کشاورزی سخن می گفت با اعلام این خبرافزود: مسئولیت زراعت استان به عهده سازمان جهاد کشاورزی ، دانشگاههای استان و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است . کاهش بارندگی در طی سالهای گذشته مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان ببار آورده و باعث کاهش عملکرد انواع محصولات کشاورزی شده است . به همین دلیل می بایست پایه و اساس کشاورزی استان را بر مبنای کمبود میزان نزولات و آب کشاورزی قرار دهیم و بر همین اساس برنامه ریزی داشته باشیم.
به گزارش آذردید؛

نوبخت اژدری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جمع محققین و دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرای جهاد کشاورزی سخن می گفت با اعلام این خبرافزود: مسئولیت زراعت استان به عهده سازمان جهاد کشاورزی ، دانشگاههای استان و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی است . کاهش بارندگی در طی سالهای گذشته مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان ببار آورده و باعث کاهش عملکرد انواع محصولات کشاورزی شده است . به همین دلیل می بایست پایه و اساس کشاورزی استان را بر مبنای کمبود میزان نزولات و آب کشاورزی قرار دهیم و بر همین اساس برنامه ریزی داشته باشیم.

این مقام مسئول افزود: سال گذشته به دلیل خشکسالی در مزارع دیم استان متحمل خسارت های قابل توجهی شدیم و بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه ۱۷ همت به کشاورزی استان خسارت وارد کرد و الان مشکلی که در سال جاری با آن روبرو هستیم علاوه بر کم آبی افزایش قابل ملاحظه دما در این فصل از سال است که بستر مناسب را برای طغیان جوندگان ، شته، بید کلم، بیماریهای قارچی کلم و شته روسی فراهم ساخته است که خوشبختانه همکاران ما در واحد اجرایی بخوبی توانستند با اقدامات پیشگیرانه مانع از طغیان این آفات در مزارع استان بشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر کمبود آب و وضعیت خشکسالی در استان به اهمیت و نقش مراکز تحقیقاتی استان اشاره کرده و افزود: وظیفه ی مراکز تحقیقات کشاورزی استان بسیار خطیر و مهم است . محققین توانمند و پر تلاش ما می بایست با معرفی ارقام مقاوم به کم آبی و خشکی بسترمناسب را برای کشاورزی موفقیت آمیز با توجه به وضعیت کم آبی فراهم آورند واقعیت انکار ناپذیر آن است که خشکسـالی اثـرات مسـتقیم و غیـر مسـتقیم متفاوتـی دارد. اثر مسـتقیم آن شـامل کاهـش تولید کشــاورزی و کاهــش آب زیــر زمینــی ، کاهــش جریــان آب در رودخانــه هــا و جویبارهــا، در معـرض خطـر قـرار گرفتـن اکوسیسـتم هـای طبیعـی ، فرسـایش خـاک ، ازبیـن رفتـن احشـام و حیـات وحـش و اثـر غیـر مسـتقیم شـامل کاهـش در امـد کشـاورزان ، کاهـش درآمـد مالیاتـی دولـت ، افزایـش هزینـه آب و حمـل و نقـل، افزایـش مهاجـرت کشـاورزان بـه شـهرهای کوچـک و بـزرگ، کاهـش تولیـد و کاهـش کیفیـت غلات مـی گـردد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تاکید بر نقش بیمه محصولات کشاورزی افزود: تنها راهکار کمک به کشاورزان از کانال بیمه محصولات کشاورزی امکانپذیر است و به غیراز آن هیچ راهکاری برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی وجود ندارد .

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=9977
  • 61 بازدید

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.