تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

 دل ناخوش سیب‌زمینی‌کاران از دولتی‌ها

  • کد خبر : 9499
  • 04 دی 1402 - 8:07
 دل ناخوش سیب‌زمینی‌کاران از دولتی‌ها
گزارش از زهرا رضازاده؛ در حالی که فصل شیرین برداشت انواع محصولات کشاورزی در استان اردبیل آغاز شد، اما امسال کشاورزان دل خوشی از مسئولان و دولت ندارند.
به گزارش آذردید؛

کشاورزی اردبیل به عنوان یک حوزه استراتژیک استان در توسعه اقتصادی و اشتغال نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه مسئولین و دستگاه‌های مربوطه است به طوری که بتوان بخشی از دغدغه‌های کشاورزان را برطرف کرد.

این طور که مشخص است از طرفی قیمت فروش پایین محصولات کشاورزی آنان را مجاب به برداشت زودهنگام محصول خود می‌کند و از طرفی دیگر بی‌برنامگی در کشت محصولات مشابه کشاورزی موضوعی است که به حکایت تکراری گلایه و دغدغه کشاورزان دامن زده است.

امسال بسیاری از محصولات کشاورزی که مازاد نیاز استان تولید شده بود در دست کشاورزان ماند و جز ضرر و زیان برای آن‌ها چیزی به دنبال نداشت که این موضوع در مورد محصول سیب‌زمینی اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های تولیدی این محصول در سطح کشور بیشتر صدق می‌کند و سیب‌زمینی‌کاران معتقدند اموالشان امسال لگدمال شده است.

موضوعی که گلایه و داد کشاورزان را درآورده است قیمت بالای کود و بذری است که از جیب آنان رفته و زحمتی یک ساله که برای جیره‌ای اندک به دست آورده‌اند و در مقابل عدم پاسخگویی مسئولان به حل این مشکل و دغدغه که به این نگرانی‌ها بیشتر دامن می‌زند.

حکایت تکراری قیمت پایین محصولات کشاورزی اردبیل هر سال مثل سال گذشته بدون هیچ تدبیر و برنامه‌ای ورق می‌خورد و این حقیقت وجود دارد که اردبیل نتوانست با تولید بهترین محصولات کشاورزی که قابلیت رقابت با محصولات تولیدی در کشور‌های دیگر را دارد برگ برنده‌ای برای تولید محصولات و صادرات محصولات خود داشته باشد.

علی‌رغم این که اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله عدس، کلزا، سیب زمینی، عسل، چغندر قند، حبوبات و گندم و جو رتبه‌های برتر کشوری را را دارد، اما کشاورزی به گفته بسیاری از فعالان این عرصه برای آنان صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته کارشناسان فعال بخش کشاورزی افزایش و تأمین پایدار مواد غذایی، امنیت غذایی و ارتقاء بهره‌وری کشاورزی مستلزم افزایش کارایی، اصلاح ساختار مدیریتی و بازآفرینی کشاورزان است که آن‌هم نیاز به تغییرات اساسی در دانش، نگرش، مهارت و تغییرات رفتاری توانمندی در کشاورزان خواهد داشت.

این طور که به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های آموزشی مؤثر به رفع بعضی از این مشکلات کمک می‌کند که در این زمینه استفاده از ظرفیت‌های محیطی، اقتصادی و اجتماعی به دلیل اینکه درون مایه‌های فضایی هر منطقه محسوب می‌شود از عوامل موثر در توانمندسازی کشاورزان است که باید مورد توجه مسئولین مربوطه قرار گیرد.

طبق گفته کارشناسان عامل اقتصادی بیشترین تاثیر را در میزان توانمندسازی کشاورزان دارد و در وهله‌های بعد عامل اجتماعی، عامل محیطی و مجموع عوامل به ترتیب از عوامل تاثیرگذار در میزان توانمندسازی کشاورزان به شمار می‌رود.

کارشناسان بر این باورند که توجه به توسعه کشاورزی در بخش صنعتی آن طور که باید و شاید مورد توجه واقع نشده و در این زمینه کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای همچون عدم یکپارچه سازی مزارع و تمایل عمومی کشاورزان به کشت خرد، آب‌بر بودن کشت محصولات مهم تولیدی استان مواجه هستند.

کشاورزان نیز ارزان بودن محصولات تولیدی، فاصله با کشاورزی مکانیزه، نبود زنجیره تولیدی و نبود صنایع تبدیلی، مشکلات در مسیر صادرات محصولات کشاورزی، وجود مشکل در بکارگیری مطلوب سامانه آبیاری نوین، بازار بی‌ثبات محصولات کشاورزی را چالش‌های مهم بخش خود می‌دانند و خواستار رسیدگی به این مشکل هستند.

اهمیت به صنایع بخش کشاورزی اردبیل مورد توجه مسئولان واقع شود

یکی از کشاورزان اردبیلی اهمیت به صنایع بخش کشاورزی اردبیل را حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: اگر توجه به بخش کشاورزی در بخش صنایع توسعه یابد نگرانی و دغدغه ما هم به حدأقل می‌رسد.

بهنام علی‌نیا افزود: هر سال موقع برداشت محصولات با داستان تکراری عدم فروش و قیمت ارزان مواجهیم و این موضوع شامل تمام محصولات ما می‌شود که انتظار داریم اهمیت به صادرات و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

در این میان با شرایطی مواجه هستیم که از طرفی کشاورزان به سمت استفاده از روش‌های آبیاری نوین تشویق می‌شوند و از طرفی هیچ حمایتی نمی‌شوند؛ این سخنی بود که یکی از سیب‌زمینی‌کاران اردبیل گفت.

این سیب‌زمینی‌کار ادامه داد: ما هر سال از کشت محصولات کشاورزی درآمدزایی می‌کنیم، اما مانند امسال با ضرر و زیان مواجه نشده بودیم و امسال بدترین تاریخ اقتصادی ما با وضعیت کنونی معیشتی رقم خورد و مسئولان همین طور تماشا کردند.

این کشاورز ادامه داد: اردبیل امسال مورد بی‌مهری‌های فراوان قرار گرفت و ضربه بزرگی به وضعیت اقتصادی کشاورزان و این استان وارد شد که عواقب آن در سال‌های بعدی مشخص خواهد شد.

امسال کشاورزان با باری از بی‌برنامگی‌ها مواجه هستند و منتظر حمایت از طرف دولت و مسئولان مانده‌اند تا بیش از پیش تاوان پس ندهند و بتوانند برای ادامه زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

شایسته است در استانی که بخش کشاورزی آن با قابلیت‌های بالقوه روبه‌رو است اهمیت به برنامه‌هایی همچون اعطای وام‌های با بهره کم، اعطای اعتبارات عمرانی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، ایجاد تاسیسات زیربنایی در روستاها، ایجاد مراکز بهداشتی و یکپارچه کردن کلیه فعالیت‌های توسعه کشاورزی و آموزش کشاورزان با هدف توانمندسازی کشاورزان مورد توجه واقع شود.

گزارش از زهرا رضازاده

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=9499
  • 103 بازدید

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.