تاریخ : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳

ضرورت تعیین شعبه یا شعبی از محاکم به عنوان دادگاه صلح

  • کد خبر : 10401
  • 18 بهمن 1402 - 7:56
ضرورت تعیین شعبه یا شعبی از محاکم به عنوان دادگاه صلح
نشست معاون فناوری و برنامه ریزی دادگستری کل استان با رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل با موضوع چگونگی تعیین شعبه یا شعبی از محاکم به عنوان دادگاه صلح برگزار شد.
به گزارش آذردید؛

به منظور رایزنی و همفکری در خصوص نحوه اجرایی کردن قانون جدید شوراهای حل اختلاف راجع به تشکیل دادگاه صلح و چگونگی تعیین شعبه یا شعبی از دادگاه‌ها به عنوان دادگاه صلح نشست مشترکی با حضور رئیس توسعه حل اختلاف استان و معاون قضایی رئیس کل و معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی استان برگزار شد.

در این نشست که در محل معاونت فناوری اطلاعات و برنامه ریزی استان تشکیل شد، صادق زاده معاون قضایی رئیس کل و معاون فناوری و برنامه ریزی دادگستری استان با اشاره به لازم الاجرا شدن قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و مهلت یکساله قوه قضائیه به تشکیل دادگاه های صلح در هر حوزه قضایی با اشاره به چالش ها و محدودیت های کارشناسان در استخراج دقیق آمار دعاوی موضوع صلاحیت محاکم صلح، عناوین دعاوی اعم از کیفری و حقوقی موضوع ماده ۱۲ قانون جدید شوراهای حل اختلاف را ۲۵ عنوان اعلام و با استناد به آمار عملکردی سال ۱۴۰۱ تعداد دعاوی را به تفکیک شعب دادسرا،کیفری دو، حقوقی و محاکم ارایه نمود.
در این نشست، رئیس توسعه حل اختلاف استان اردبیل اظهار داشت: “تشکیل شعب دادگاه صلح، گام مهمی در رفع اطاله دادرسی خواهد بود .
وی با اشاره به رسیدگی یک مرحله‌ای در دعاوی زیر ۵۰ میلیون تومان و گسترش صلاحیت‌های دادگاه‌های صلح به دعاوی حقوقی و کیفری و همچنین فراهم شدن امکان تشکیل جلسات رسیدگی در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل استدلال نموده این امر را عاملی به تسهیل و تسریع در رسیدگی‌ها دانست.
در ادامه جلسه سعید نوری سرپرست توسعه حل اختلاف مرکز استان به بیان ویژگی های قانون جدید پرداخت و اظهار داشت ؛ در قانون جدید، شوراهای حل اختلاف تنها در موارد خاص و با درخواست طرفین می‌توانند در مسائل صلحی مشغول به فعالیت باشند و تعیین مسئولیت دادگاه‌های صلح به موجب آیین نامه توسط رئیس محترم قوه قضائیه خواهد بود.”
همچنین، در این نشست پیشنهاد هایی در خصوص تعیین تعدادی از شعب محاکم حقوقی و کیفری دو به عنوان محاکم صلح مطرح و مقرر شد موضوع در اولین جلسه شورای معاونین با هدف بررسی جنبه‌های مختلف ایجاد شعب دادگاه صلح با مشارکت معاونت های منابع انسانی و رئیس محاکم حقوقی اردبیل طرح شود.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=10401
  • 54 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.