تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

نقش مهم مجلس شورای اسلامی در اصلاح چرخه معیوب اقتصادی

  • کد خبر : 10516
  • 29 بهمن 1402 - 13:33
نقش مهم مجلس شورای اسلامی در اصلاح چرخه معیوب اقتصادی
استاندار اردبیل با اشاره به اولویت مسأله اقتصاد در استان، گفت: همه اقدامات در استان اردبیل حول محور رشد و پیشرفت اقتصادی از طریق افزایش تولید است تا منجر به ثروت‌آفرینی و ارتقای درآمد مردم استان شود.
به گزارش آذردید؛

 

سیدحامد عاملی از اوایل استقرار دولت سیزدهم در راستای پیشرفت اقتصادی استان، یک برنامه جامع تدوین و اجرای آن آغاز شد.

وی افزود: رشد اقتصادی منوط به افزایش تولید بوده که این نیازمند تکمیل و ارتقای زیرساخت‌های اساسی است و با توجه به مشکلات اساسی استان اردبیل در زمینه زیرساخت‌ها، در ۲۸ ماه اخیر برنامه‌‌ریزی‌های جامعی برای حل این مشکلات صورت گرفته است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه محور همه اقدامات در استان رشد اقتصادی است، افزود: این رشد باید منجر به افزایش درآمد مردم شود چراکه میزان سرانه درآمد مردم استان اردبیل نزدیک به نصف میانگین کشور است و این شکاف موجود در میزان درآمد، منجر به کاهش هزینه‌کرد در زمینه‌های مهمی از جمله آموزش و سلامت خانوار می‌شود.

عاملی با اشاره اینکه از دهه‌های گذشته در کشورمان یک چرخه معیوب اقتصادی به وجود آمده است، بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون هزینه‌های دولت‌ها و عدم تناسب آن با درآمدها، این موضوع باعث کسری بودجه، چاپ پول برای جبران کسری و ایجاد تورم ناشی از چاپ پول بوده که این مراحل به یک چرخه معیوب اقتصادی تبدیل شده است.

وی با بیان اهمیت انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حال مشکلات اقتصادی، تصریح کرد: یکی از مسیرهای اصلی برای اصلاح چرخه معیوب اقتصادی به وجود آمده از دهه‌های گذشته، انتخاب نمایندگان اصلح و تشکیل مجلس قوی است.

استاندار اردبیل گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و ایجاد رشد اقتصادی در استان اردبیل، موضوع نهضت تکمیل زنجیره‌‌های پیشرفت استان مطرح شد که یکی از محورهای اصلی این موضوع، تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌‌های ارتباط ریلی، زمینی، هوایی و شبکه است.

عاملی افزود: تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه به‌عنوان مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان اردبیل که علاوه بر جنبه مسافری، باعث توجیه‌دار شدن بخشی از پروژه‌های اقتصادی استان می‌شود، در اولویت قرار گرفته و ۸۰۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، ۱۲۵۰میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و ۱۰۵۰میلیارد تومان هم در سال جاری به این پروژه تزریق شده و علاوه بر آن ۴۰۰میلیارد تومان هم در هفته‌های آینده واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌ها برای به بهره‌برداری رسیدن این پروژه در سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل است و درخصوص ادامه این پروژه هم تا پارس‌آباد، مجوزها اخذ شده و در حال پیگیری‌ها برای تأمین منابع است.

استاندار اردبیل با اشاره به محورهای مواصلاتی به‌عنوان دومین اصل ارتباطات، اظهار کرد: در آغاز دولت سیزدهم در استان اردبیل، استان فقط از ۱۸۵ کیلومتر بزرگ‌راه برخوردار بود که برای افزودن ۱۸۵ کیلومتر دیگر تا پایان دولت سیزدهم، در سال گذشته ۵۲ کیلومتر بزرگ‌راه به بهره‌برداری رسید و برای سال جاری هم ۸۵ کیلومتر برنامه‌ریزی شده است که ۴۰ کیلومتر به پابان رسیده و آسفالت لایه دوم ۴۵ کیلومتر باقی‌مانده هم در انتظار شرایط آب و هوایی مناسب است و روند افزایش طول بزرگ‌راهی در سال آینده هم تداوم خواهد یافت.

عامل با بیان اینکه یکی از مشکلات ارتباطی استان، لغو پروازهای فرودگاه اردبیل بود، تصریح کرد: برای رفع این موضوع، سیستم ناوبری پیشرفته کت۲ و دستگاه یخ‌زدایی به فرودگاه اردبیل اختصاص یافت و تعداد لغو پروازها از ۱۲۶ در سال ۱۴۰۰ به ۲۱ لغو پرواز در سال گذشته و ۱۲ لغو پرواز در سال جاری کاهش یافته و این در حالی است که پروازهای فرودگاه اردبیل نسبت به گذشته به‌صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است‌.

وی گفت: چهارمین رکن اصلی ارتباطات، شبکه است که بر اساس توافقات با وزارت ارتباطات، همه واحد‌های کسب‌وکار در سطح استان اردبیل به فیبر نوری متصل می‌شوند و کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار هم به اینترنت پرسرعت تجهیز خواهند شد که هم‌اکنون ۲۴۵ روستا با اعتبار ۷۰۰میلیارد تومان در مرحله اتصال و نصب تجهیزات شبکه است.

استاندار اردبیل با اشاره به دیگر زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصادی استان، ادامه داد: ظرفیت گاز استان اردبیل ۱۱میلیون مترمکعب است که با توجه افت فشار در برخی نقاط به‌دلیل افزایش مصرف در فصل پاییز و زمستان، طی سال جاری عملیات اجرایی خط دوم انتقال گاز به استان از مسیر چلوند برای افزایش ظرفیت گاز استان اردبیل به ۲۵میلیون مترمکعب آغاز شد.

پوشش ۹۹درصدی گازرسانی در سراسر استان اردبیل

عاملی افزود: هم‌چنین خط دوم انتقال گاز از اردبیل به شمال استان هم در حال اجرا است و با توجه به گازرسانی‌های انجام‌شده به واحد‌های تولیدی و روستایی، پوشش گازرسانی استان اردبیل در سال جاری به ۹۹درصد افزایش یافت.

وی اظهار کرد: برق یکی دیگر از زیرساخت‌های رشد اقتصادی بوده که در ۲ سال گذشته عملیات اجرایی ۱۰ پست ۶۳ و ۲۳۰ کیلوولت در سطح استان اردبیل آغاز شده بود که امسال ۳ پست ۶۳ کیلوولت و یک پست ۲۳۰ کیلوولت در سطح استان با اعتباری افزون بر ۵۰۰میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه تأمین پایدار آب در حوزه‌های کشاورزی و شرب یکی از دغدغه‌های مهم در استان اردبیل است، بیان کرد: طی ۲۸ ماه اخیر، آب‌گیری ۳ سد عنبران، گیوی و عمارت در سطح استان انجام یافت که در خشکسالی اخیر هم اهمیت آب‌گیری این ۳ سد مهم مشاهده شد و تکمیل پایاب سدهای مذکور هم در حال اجرا بوده تا به‌صورت کامل در اختیار مردم قرار گیرند.

طرح جامع آب‌رسانی استان اردبیل در دست اجرا است

عاملی ادامه داد: بر اساس طرح جامع آب‌رسانی استان، برنامه تأمین آب شرب پایدار و رفع تنش آبی ۸ شهر برای ۵ دهه آینده تدوین شد که این پروژه در مرحله اخذ مجوزهای لازم در جهت تخصیص اعتبارات ملی بوده و عملیات اجرایی آن در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل آغاز خواهد شد.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای تأمین آب مورد نیاز استان اردبیل، تأمین حق‌آبه‌های خارج از استان در نواحی شمال و جنوب بوده که مطالعات لازم در راستای انتقال آب از حوزه خزر به استان در حال انجام است و هم‌چنین جلوگیری از خروج آب‌‌های سرزمینی کشور از استان اردبیل نیز اهمیت دارد.

استاندار اردبیل افزود: در ادامه پروژه آب‌رسانی به ۴۵۴ روستای استان اردبیل، امسال آب‌رسانی به ۸۲ روستا انجام شد و مجتمع‌های آب‌رسانی موران و‌ خروسلو که یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه بود، به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی مجتمع آب‌رسانی سبلان مشکین‌شهر هم پس از سال‌ها بلاتکلیفی، در سال جاری آغاز شد.

عاملی اظهار کرد: با عنایت رهبر معظم انقلاب و اقدامات رئیس‌جمهور محترم، برای پروژه پایاب سد خداآفرین ۶۰۰۰میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت که این پروژه در افزایش یک‌میلیون تنی میزان تولیدات کشاورزی و افزایش سرانه درآمد مردم استان اردبیل اثرگذاری قابل توجهی خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سطح استان اردبیل یک مجموعه تولیدی با اشتغال‌زایی ۱۰۰۰ نفر فعال است که با برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح باشگاه ۱۰۰۰ نفری، تعداد مجموعه‌های تولیدی با بیش از ۱۰۰۰ نفر شاغل به بالای ۱۰ مجموعه افزایش پیدا خواهد کرد تا در زمینه گردش اقتصادی و افزایش درآمد مردم استان موثر باشد.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در سطح استان اردبیل ۲۰۰۰ کلاس آموزشی کمبود داریم که رفع این کمبود و بازسازی برخی مدارس نیازمند یک کار جهادی بوده و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها در راستای نهضت مدرسه‌سازی در سطح استان اردبیل، ۵۰۰ کلاس آموزشی توسط خیرین، ۵۰۰ کلاس توسط دولت و ۱۰۰۰ کلاس هم از منابع مولدسازی ساخته می‌شود که در چارچوب این برنامه‌ریزی، ۲۱۷ کلاس آموزشی در سال جاری به بهره‌برداری رسیده است.

عاملی بیان کرد: در حوزه سرمایه اجتماعی، استان اردبیل جزو ۱۰ استان برتر کشور است که اقدامات قابل توجه خیرین در سطح استان، یکی از این زمینه‌های سرمایه اجتماعی است.

کسب رتبه اول کشوری در زمینه بازاریابی گردشگران خارجی

وی ادامه داد: در سال جاری اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو بود و بر اساس تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده، دارای دستاوردهایی بود از جمله کسب رتبه اول کشوری در زمینه بازاریابی گردشگران خارجی که روند تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

استاندار اردبیل با اشاره به ضرورت ایجاد گفتمان تقدیر و‌ سپاسگزاری از سرمایه‌های انسانی استان، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در استان اردبیل، وجود سرمایه‌های انسانی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، علمی و ورزشی استان بوده که تکریم و قدرشناسی از این سرمایه‌ها آغاز شده است.

عاملی با بیان اهمیت توجه به هویت فرهنگی و تاریخی استان اردبیل، تصریح کرد: در سال جاری برنامه هفته اردببل در سطح ملی هم اجرا شد و برگزاری کنگره شهدای استان نیز به‌صورت شایسته انجام یافت.

وی بیان کرد: از ۴ مجتمع فرهنگی بلاتکلیف شهرستان‌های استان در ابتدای دولت سیزدهم، ۲ مجتمع در سال گذشته و ۲ مجتمع هم امسال به بهره‌برداری رسید و تالار شهر به‌عنوان مهم‌ترین مجتمع فرهنگی نیمه‌تمام استان در یک دهه گذشته با مشکلاتی از جمله نبود پروانه و مسائل فنی مواجه بود که با طرف شدن این مشکلات در هفته گذشته، ۱۵۰میلیارد تومان از ماده ۵۶ برای این پروژه تزریق خواهد شد.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=10516
  • 49 بازدید

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.