تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اجرای طرح‌های تحقیقاتی منطقه‌ای و تقاضامحور در راستای رفع چالش‌های بخش کشاورزی

  • کد خبر : 9143
  • 27 آذر 1402 - 10:08
اجرای طرح‌های تحقیقاتی منطقه‌ای و تقاضامحور در راستای رفع چالش‌های بخش کشاورزی
رئیس مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل بكارگیری تحقیقات برای حفظ امنیت غذایی را حائز اهمیت دانست و سوق دادن راهبردهای تحقیقات كشاورزی به سمت كاربردی شدن طرح‌های پژوهشی و تقاضامحور را برای رفع چالش‌ها ضروری عنوان كرد.
به گزارش آذردید؛

کمال شهبازی در جلسه کمیته علمی و فنی بررسی طرح‌های تحقیقاتی مرکز گفت: به دلیل شرایط خاص اقلیمی، امنیت غذایی کشور به طور فزاینده‌ای به کشاورزی آبی وابسته است که وابستگی شدید تولید محصولات کشاورزی به منابع آبی کشور را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در بسیاری از استان‌های کشور سبب شده است سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور با استمرار افت مواجه شود و کیفیت آب برداشتی نیز کاهش یافته و درنتیجه این دشت‌ها در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با بیان اینکه تمامی این عوامل پایداری تولید در بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی و حفظ و ارتقای رتبه ایران در منطقه و جهان و تحقق برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی به ویژه تأمین امنیت پایدار غذایی کشور، پژوهش‌های کاربردی، تقاضامحور و دانش بنیان کردن کشاورزی ضرورت دارد.

شهبازی گفت: در این رابطه مهمترین اصل در راستای افزایش عملکرد و تولید پایدار، اجرای طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و تقاضامحور در جهت افزایش پتانسیل تولید در واحد سطح با حفظ منابع پایه است.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه‌های تحقیقاتی از دو طریق تقویت برنامه‌های به نژادی در جهت دست یابی به ارقام پرپتانسیل و با نیاز آبی کم و همچنین تقویت برنامه‌های به زراعی می‌توان به بهبود پتانسیل تولید در واحد سطح کمک مؤثری کرد.

شهبازی گفت: آنچه که امروز می‌توان به عنوان نیاز اساسی بخش کشاورزی نام برد “نهادۀ دانش” است؛ چرا که نفوذ علم و دانش روز در عرصه تولید محصولات کشاورزی در کنار برخورداری از ظرفیت علمی و تخصصی، می‌تواند کشور را به سمت کشاورزی دانش بنیان سوق دهد. ‌

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزود: تقویت جایگاه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تحت نظارت و هدایت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جهت عملیاتی کردن ایده‌های جدید و بکارگیری یافته‌های تحقیقاتی آن‌ها به منظور گذار از چالش‌های موجود بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شهبازی با بیان اینکه بایستی از نقش‌آفرینی محققان در بخش خصوصی و پتانسیل علمی دانشگاه‌ها برای هم افزایی تحقیقات در بخش کشاورزی بهره‌مند شد، اظهار داشت: هم افزایی بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بازوی اجرایی پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها به عنوان بدنه علمی و تحقیقاتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارائه راه حل واحد به چالش‌های اساسی بخش کشاورزی ضرورت دارد.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=9143
  • 55 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.