غفور آقایی ، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اردبیل روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اجرای این طرح در استان اردبیل گفت: در سال اول اجرای این طرح سطح فعالیت در استان ۲۱۹ هزار هکتار پیشبینی شده بود که در عمل ۳۱۹ هزار هکتار اجرا شد و ۱۵ درصد افزایش عملکرد محقق شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: برای سال دوم، اجرای طرح جهش تولید در ۳۲۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان پیشبینی شده بود که در این سال محصولات جدید از جمله دانه روغنی گلرنگ و گیاهان دارویی هم به محصولات اضافه شد و در حدود ۴۰۰ هکتار از دیمزارهای استان گیاهان دارویی کشت شد.
آقایی ادامه داد: یکی از مزیتهای اجرای این طرح تبدیل آیش زرد به آیش سبز بود به طوری که به جای طرح “نکشت”(عدم کاشت) تولید گیاهان علوفهای در دیمزارهای استان در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: با وجود خشکسالی شدید در استان با اقدامات سازمان جهاد کشاورزی و توزیع کودهای مورد نیاز کشاورزان از جمله اسید امینه و همچنین بذر بین کشاورزان، عملکرد استان ۱۵ درصد افزایش یافت.
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال سوم اجری این طرح ۳۴۰ هزار هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان پیشبینی شده بود که این میزان در وسعت ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ هکتار اجرا شد.
به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، در این سال انواع محصولات اعم از گندم، جو، حبوبات، دانههای روغنی (اعم از کلزا، گلرنگ، تخم کتان)، بذر علوفه تولید شد به طوری که در این سال در ۳۶ هزار هکتار از دیمزارهای استان آیش زرد تبدیل به آیش سبز شد که گام بلندی در پایداری در تولید محصولات استراتژیک به شمار میرود.
آقایی با اشاره به افزایش تولید گندم در دیمزارهای استان ادامه داد: با وجود خشکسالی شدید در سال زراعی گذشته ۲۷۳ هزار تن گندم برداشت شد این در حالی است که سال قبل از آن ۲۵۷ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شده بود.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۵۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت شامل ۷۵ هزار هکتار در بیلهسوار ، ۶۵ هزار هکتار در گرمی و ۴۰ هزار هکتار در مشگینشهر بر اثر خشکسالی از بین رفت اما در مناطق سردسیر استان مانند اردبیل، نیر، نمین و کوثر تولید گندم افزایش یافت و در مجموع در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ حدود ۱۴.۵ درصد افزایش تولید محقق شد.

