نشست «بانوان، محیط زیست و سرمایه اجتماعی» عنوان شد: بانوان، پیشگامان حفظ محیطزیست و توسعه پایدار/ نقش کلیدی زنان در نهادینهسازی سبک زندگی مسئولانه فریبا محمدلو گفت: بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بیبدیلی در حفظ محیطزیست، انتقال فرهنگ زیستمحیطی به نسلهای آینده و تحقق توسعه پایدار دارند. فریبا محمدلو، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل، دوم تیر در سومین نشست از سلسله نشستهای توانمندسازی بانوان استان اردبیل با عنوان «بانوان، محیط زیست و سرمایه اجتماعی(از آگاهی تا اقدام)» که با حضور مشاور امور بانوان دستگاههای اجرایی استان در تفرجگاه جنگل فندقلو برگزار شد، اظهار کرد: حفظ منابع طبیعی، آب، خاک و هوای پاک از مهمترین مسئولیتهای اجتماعی امروز ماست و بیتوجهی به این موضوع آینده نسلهای بعدی را با چالشهای جدی مواجه خواهد کرد. وی با تأکید بر اینکه محیطزیست، میراث ارزشمند نسلهای آینده است، افزود: بانوان به عنوان مادران، مربیان و کنشگران اجتماعی میتوانند نقش مؤثری در نهادینهسازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست در خانواده و جامعه ایفا کنند. مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با اشاره به تغییر سبک زندگی و گسترش شهرنشینی، گفت: زندگی آپارتمانی و توسعه شهرها موجب فاصله گرفتن بخشی از جامعه از طبیعت شده است از اینرو افزایش آگاهیهای زیستمحیطی و توجه به مسئولیتهای فردی و اجتماعی در این حوزه بیش از گذشته ضرورت دارد. محمدلو ادامه داد: تجربههای تاریخی و مطالعات اجتماعی نشان میدهد بانوان همواره در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و حتی پژوهشهای مرتبط با محیط زیست نقشآفرین بودهاند و حضور فعال آنان میتواند در موفقیت برنامههای زیستمحیطی بسیار تأثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه حفاظت از محیطزیست نیازمند مشارکت جمعی است، تصریح کرد: هر یک از افراد جامعه میتوانند با اصلاح الگوی مصرف، صرفهجویی در منابع، کاهش تولید پسماند و توجه به حفظ منابع طبیعی گام مؤثری در مسیر توسعه پایدار بردارند. مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل همچنین بر اهمیت نقش زنان روستایی و عشایری در صیانت از منابع طبیعی تأکید کرد و گفت: این قشر به دلیل ارتباط مستقیم با طبیعت از ظرفیت ویژهای برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست برخوردار هستند. محمدلو در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی عمومی و مشارکت مسئولانه همه اقشار جامعه بهویژه بانوان محیطی سالمتر و آیندهای سبزتر برای نسلهای آینده فراهم شود.
در این نشست کیومرث سفیدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با تأکید بر ضرورت نهادینهسازی فرهنگ احترام به بانوان در جامعه، گفت: باید جایگاه، شأن و شخصیت زنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که بانوان با تلاش، فداکاری و نقشآفرینی مؤثر خود در خانواده و جامعه، سهم بزرگی در تربیت نسل آینده و پیشرفت کشور دارند و شایسته بالاترین سطح احترام و تکریم هستند. وی افزود: امیدواریم نسل جدید با بهرهگیری از ارزشهای فرهنگی و اجتماعی، مسیر موفقیت و تعالی را با قدرت ادامه دهند و در ساختن آیندهای روشن برای کشور نقشآفرین باشند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اهمیت توجه به مسائل زیستمحیطی در ایام ماه محرم و صفر از بانوان خواست در برگزاری مراسم و توزیع نذورات، ملاحظات محیط زیستی را جدی بگیرند. سفیدی گفت: با توجه به افزایش مصرف ظروف یکبارمصرف در مراسم مذهبی انتظار میرود تا حد امکان از ظروف بادوام، قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست استفاده شود چرا که مصرف بیرویه پلاستیک علاوه بر آسیب به طبیعت، سلامت انسان را نیز تهدید میکند و میکروپلاستیکها از عوامل نگرانکننده در بروز بسیاری از بیماریها به شمار میروند. وی با انتقاد از افزایش فرهنگ مصرفگرایی افزود: استفاده بیرویه از کالاها و محصولات غیرضروری علاوه بر افزایش مصرف انرژی و منابع طبیعی، آسیبهای جدی به محیطزیست وارد میکند در حالیکه فرهنگ اصیل ایرانی بر صرفهجویی، استفاده بهینه از امکانات و پرهیز از اسراف تأکید دارد. مدیرکل حفاظت محیطزیست استان اردبیل خاطرنشان کرد: بانوان ایرانی همواره در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی پیشگام بودهاند و میتوانند در ترویج سبک زندگی مسئولانه و حفاظت از محیط زیست نیز نقش مؤثری ایفا کنند. سفیدی در پایان از حضور مشاور بانوان دستگاههای اجرایی در این نشست و مساعدت برگزارکنندگان آن قدردانی و ابراز امیدواری کرد با مشارکت آگاهانه همه اقشار جامعه بهویژه بانوان گامهای مؤثرتری در مسیر حفظ محیط زیست و توسعه پایدار برداشته شود. آمادگی جهاد دانشگاهی برای انتقال آموزههای زیستمحیطی به جامعه در این نشست مشاور امور بانوان و خانواده جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه مدیریت منابع آب، انرژی و به طور کلی تمام منابع مصرفی در خانواده توسط زنان انجام میشود، خاطرنشان کرد: زنان عامل اصلی انتقال فرهنگ و سواد زیستمحیطی به نسلهای آینده هستند و چنانچه این فرهنگ در مادران درونی شود به خوبی میتوانند این مفاهیم را به فرزندان خود انتقال دهند. سیده صغری جوادی افزود: زنان به دلیل جایگاه محوری در خانواده و جامعه، نخستین الگوهای رفتاری برای کودکان و نسل جوان محسوب میشوند و آموزش مفاهیمی مانند کاهش مصرف پلاستیک، بازیافت و حفظ منابع طبیعی از طریق مادران و مربیان زن، پایههای فرهنگ محیط زیستی را از سنین پایین تقویت میکند. وی با اشاره به آمادگی جهاد دانشگاهی برای انتقال آموزههای زیستمحیطی به جامعه از طریق برنامههای آموزشی و فرهنگی بیان کرد: سومین نشست از سلسله نشستهای توانمندسازی بانوان استان اردبیل با عنوان «بانوان، محیط زیست و سرمایه اجتماعی (از آگاهی تا اقدام)» به همت معاونت آموزش و کارآفرینی و امور بانوان و خانواده جهاددانشگاهی استان و با مشارکت ادارهکل حفاظت محیط زیست استان، دفتر امور بانوان استانداری اردبیل، شهرداری اردبیل، فرمانداری، اداره ورزش و جوانان و هلال احمر شهرستان نمین برگزار شد. نقش زنان در تقویت فرهنگ محیطزیستی و افزایش تابآوری طبیعت مشاور امور بانوان اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل زنان نیز در این نشست با بیان اینکه هر «زن» سفیر و صدای رسای محیط زیست در جامعه و خانواده است، گفت: زنان، مادران زمین هستند چرا که مسئولیت آموزش محفاظت از محیط زیست بر شانههای آنهاست. شهلا امیری اضافه کرد: آگاهی زنان به ویژه زنان خانهدار از دانش محیطزیستی میتواند نقش به سزایی در ارتقای فرهنگ محیطزیستی جامعه داشته باشد و به نقشآفرینی آنان در حفظ محیطزیست کمک کند. وی افزود: امروزه محیطزیست به عنوان توانایی اکوسیستمها برای مقابله با اختلالات و بازیابی حیات به یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار تبدیل شده است تصریح کرد: در این میان زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان و محور اصلی تربیت نسلها نقشی بیبدیل در تقویت فرهنگ محیط زیستی و افزایش تابآوری طبیعت ایفا میکنند. به گزارش ایسنا اجرای پاکسازی محیط زیست، امضای میثاقنامه حفاظت از محیط زیست، بازدید از سایت احیای گوزن زرد ایرانی، مسابقات ورزشی و پیادهروی از بخشهای جنبی این نشست بود.