تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان از بیماری دیابت رنج می برند

  • کد خبر : 7880
  • 20 آبان 1402 - 10:24
حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان از بیماری دیابت رنج می برند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابتلای حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال استان به بیماری دیابت خبر داد.
به گزارش آذردید؛

 

محمد جعفرزاده، معاون بهداشت دانشگاه اظهارداشت: دیابت یک بیماری جدی و مزمن می‌باشد و در صورتیکه این بیماری کنترل نشود، می‌تواند منجر به بروز عوارض غیرقابل جبران، ناتوانی و حتی مرگ گردد.

🔸وی گفت: اضافه وزن و چاقی، سابقه خانوادگی دیابت، چربی و یا فشار خون بالا مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت هستند.

🔸معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیمارى را به یکی از بزرگترین اپیدمی های تاریخ تبدیل کرده است، افزود: درحال حاضر از هر ۱۰ بزرگسال ۲۰ الی ۷۹ ساله در سراسر جهان، یک نفر با بیماری دیابت زندگی می‌کند، بطوریکه تقریبا نیمی از آنها نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند و در کشور و همچنین در استان اردبیل، حداقل ۱۴ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند.

🔸وی بیان داشت: روز جهانی دیابت برابر با ۲۳ آبان‌ماه، بزرگ ترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که شعار امسال آن با عنوان “دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر ” نام‌گذاری شده است.

🔸رئیس مرکز بهداشت استان از هم استانی های عزیز خواست با مراجعه به مراکز بهداشتی برای بررسی وضعیت خود از نظر ابتلا به دیابت و عوامل خطر مربوط به این بیماری اقدام نموده و از بروز عوارض جبران ناپذیر این بیماری پیشگیری نمایند.

🔸دکتر جعفرزاده تاکید کرد: با هدف افزایش سواد سلامت در جامعه، از همه می خواهیم که با انتخاب شیوه زندگی سالم و ایجاد چند تغییر ساده مانند عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، یادگیری روشهای مقابله با فشارهای روانی و در صورت داشتن بیماری با انجام مراقبت، کنترل مرتب بیماری و دریافت درمان مناسب، در راستای حفظ و ارتقاء سلامت خود کوشا باشند.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=7880
  • 76 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.