تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بارورسازی ابرها ۱۰ تا ۱۵ درصد بارندگی را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 10013
  • 23 دی 1402 - 9:58
بارورسازی ابرها ۱۰ تا ۱۵ درصد بارندگی را افزایش می‌دهد
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: میزان موفقیت بارورسازی ابرها بستگی به شرایط توپوگرافی و ابرناکی داشته و در نهایت منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود
به گزارش آذردید؛

کوهی،مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: میزان موفقیت بارورسازی ابرها بستگی به شرایط توپوگرافی و ابرناکی داشته و در نهایت منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارندگی‌ها می‌شود

بشر می‌تواند تا حدی در اقلیم تغییر ایجاد کند که آن هم مقطعی است ، برای مثال بارورسازی ابرها یک نوع دستکاری جوی است که به صورت مقطعی و نقطه‌ای امکان‌پذیر است.

پدیده دور پیوند الگویی است که یک نقطه از جهان اتفاق می‌افتد و آثار آن در سایر نقاط جهان دیده می‌شود. پدیده ال نینو در اقیانوس آرام جنوبی رخ می‌دهد که اثر آن در خاورمیانه و ایران دیده می‌شود . این پدیده هر ۲ تا هفت سال رخ می‌دهد و بازه اثر آن ۹ تا ۱۲ ماه است.

اداره‌کل هواشناسی استان اردبیل در خصوص فعالیت سامانه بارشی و سرد در همه مناطق استان از صبح شنبه ۲۳ دی تا ظهر دوشنبه ۲۵ دی، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر این اساس، بارش برف و باران گاهی شدید، بارش برف در سطح استان به‌ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی، کولاک برف در اثر وزش باد تند تا نسبتٱ شدید و کاهش محسوس دمای هوا در روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه، انتظار می‌رود.

اختلال در تردد شهری و برون‌شهری به‌دلیل لغزنندگی و یخبندان، کاهش دید بر اثر مه و کولاک برف در جاده‌ها، وقوع یخبندان در سطح استان، تنش دمایی در سالن‌های دامداری، مرغداری و گلخانه‌ها و اختلال در عملیات‌های پروازی فرودگاه‌های استان اردبیل، از آثار این سامانه جوی پیش‌بینی می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=10013
  • 44 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.