تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

برای پیک ششم کرونا آماده باشیم

  • کد خبر : 2389
  • 16 شهریور 1400 - 13:42
برای پیک ششم کرونا آماده باشیم
درحالی آمارهای روزانه نسبت به دو هفته قبل کمی بهبود اوضاع را نشان می‌دهد اما وقتی کمی تقویم را عقب‌تر می‌بریم با واقعیت روند صعودی بیماری در یک ماه گذشته روبرو می‌شویم که شاهد مثالی غیرقابل انکار برای آغاز پیک ششم است.
به گزارش آذردید؛

 

بررسی آمارهای منتشر شده همه‌گیری کرونا از سوی وزارت بهداشت اگرچه در بهبود شرایط نسبت به دو هفته قبل را نشان می‌دهد اما مقایسه آمارها از ابتدای هفته و همچنین یک ماه گذشته نشان می‌دهد روند همچنان صعودی است و نباید به کاهش کمی اعداد دلخوش باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه می‌گویند: بررسی‌های آماری در دوران همه‌گیری نباید به هیچ عنوان دوره‌های کوتاه مدت را مدنظر داشته باشد چون با درنظر گرفتن اطلاعات استخراج شده در این دوره‌های کوتاه مدت می‌تواند سیاست‌گذاری‌های اشتباه به همراه داشته باشد، بنابراین استخراج اطلاعات در دوره‌های مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر می‌تواند حلال مشکلات بوده و زمینه تصمیم‌گیری دقیق را برای مسئولان ایجاد کند.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند در شرایطی که از ابتدای ماه ظاهرا روند نزولی را تجربه می‌کنیم و خوشبختانه آمارها سیر نزولی را نشان می‌دادند مقایسه سه روز گذشته آمارها نشان می‌دهد که دوباره سمت نمودارها به صعودی شدن تغییر جهت داده و اگر اعداد و ارقام روز گذشته را با یک ماه قبل مقایسه کنیم بازهم می‌بینیم درمجموع ۳۰ روز گذشته همواره در مدار صعود بیماری قرار داشته‌ایم و تنها نوسان‌های کوتاه مدت بوده‌اند که شاخص‌ها را جابه‌جا کرده است.

برهمین اساس گروه یاد شده تاکید می‌کنند این مقایسه نشان می‌دهد روند بیماری و احتمال آغاز پیک ششم کرونا در نیمه مهرماه آینده بسیار محتمل است و نباید نسبت به این نکته بی‌تفاوت باشیم و از همین امروز برای مقابله هرچه بهتر و دقیق‌تر با بحران احتمالی برنامه‌ریزی کنیم.

کارشناسان با اشاره به احتمال شکل‌گیری موج بعدی در یک یا دو ماه آینده معتقدند باید سرعت واکسیناسیون در این بازه زمانی باقی مانده افزایش داشته باشد تا در این دوره سطح بالاتری از جامعه واکسینه شده و در دوره یاد شده که احتمال آغاز پیک ششم وجود دارد شاهد کاهش هزینه‌های انسانی و درمانی باشیم.

به گفته این گروه هرچه سهم افراد واکسینه شده در جامعه بالاتر باشد دو دستاورد کلی در کشور ایجاد می‌شود که اولین مورد دربخش مدیریت هزینه انسانی است و با کاهش شدت بیماری بدون تردید روند مرگ و میر کرونایی نزولی خواهد شد اما مهمترین نکته از این روند جلوگیری از جهش‌های آینده ویروس در داخل کشور است.

این گروه تاکید می‌کنند: هرچه تعداد افراد بیشتری در جامعه نسبت به کرونا واکسینه شده باشند تعداد بیماران بدحال بسیار کم و زنجیره انتقال بسیار کوتاه و کوچک می‌شود به همین دلیل دوره پیک‌های احتمالی بسیار کوتاه خواهد بود که این اتفاق اجازه جهش‌ را از ویروس گرفته و نهایتاً شاهد حذف کامل بحران خواهیم بود.

این درحالی است که ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه گام‌های مثبتی برداشته‌اند و با برنامه‌ریزی دقیق برای افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور اقدام کرده‌اند به صورتی که نه تنها شاهد افزایش تعداد افراد واجد شرایط ثبت‌نام در سامانه مربوطه جهت آغاز فرآیند واکسناسیون بوده‌ایم؛ بلکه در برخی مناطق فعالیت دو شیفته مراکز تجمیعی نقطه امیدی است که در آینده نزدیک سطح ایمنی جامعه در مقابل ویروس منحوس تصاعدی ارتقاء یابد.

پیک پنجم و واقعیت آماری یک ماه گذشته

اما ویروس منحوس در یک ماه گذشته در ایران چه رفتاری داشته و به قول معروف چگونه یکه‌تازی کرده است؟ برای این منظور در یک بازه زمانی یک ماه آمارهای رسمی منتشر شده را مدنظر قرار داده‌ایم تا ببینم واقعا روند همه‌گیری کرونا در ایران چیست و چطور باید برای آینده برنامه‌ریزی کنیم.

در نگاه اول اصلی‌ترین عددی که جلب توجه می‌کند روند افزایشی تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا است که در این دوره زمانی متاسفانه بسیار بالا و قابل توجه است به صورتی که تفاضل تعداد موارد فوتی در ابتدای دوره یاد شده یعنی ۱۵ مرداد ماه تا ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰ رقمی معادل ۱۷۷۸۴ مورد است که بازهم متوسط نزدیک به روزانه ۶۰۰ مورد فوتی را نشان می‌دهد.

این درحالی است که اگر بخواهیم دلیل رسیدن به این آمار را مدنظر داشته باشیم در ابتدای زنجیره بیماری نیز شاهد روند روبه رشد بوده‌ایم چون تعداد موارد شناسایی بیماران جدید در ابتدای دوره زمانی با روز پایانی شاهد رشد ۴٫۳ درصدی بوده که این موضوع یعنی آغاز حرکت دومینوی مرگ کرونایی در دوره به این دلیل که در ادامه بازهم می‌بینیم نرخ بستری در مراکز درمانی هم رشدی معادل ۷٫۲ درصد را تجربه کرده و در آخرین آمار به عددی معادل ۳۹۷۳ مورد رسیده است.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید می‌کنند واقعیت دوره زمانی یاد شده درست زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهیم شرایط را در شاخص بستری مراقبت‌های ویژه بررسی کنیم یعنی شاخصی که نهایتاً مستقیم در تعداد موارد فوتی اثرگذار است چون معمولاً بیمارانی که سر از این بخش بیمارستانی در می‌آورند امید چندانی به ادامه حیاتشان نیست.

در این شاخص یک ماه گذشته رشدی معادل ۱۹٫۶۵ درصد ثبت شده تا با جهشی نزدیک به ۱۲۰۰ نفر به رقمی معادل ۷۶۲۸ نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه باشیم و نهایتاً مُهر تایید روند صعودی همه‌گیری در پیک پنجم جهش ۵۰٫۶۴ درصدی تعداد فوتی نسبت به پانزدهمین روز از مرداد ۱۴۰۰ است.

شاهد مثالی که پرده از واقعیت نزدیک بودن احتمال شکل‌گیری پیک پنجم در نیمه مهرماه آینده می‌دهد و از همین امروز باید برای مقابله گسترده با این مشکل برنامه‌ریزی کنیم.

کارشناسان و متخصصان درباره این اطلاعات می‌گویند اگرچه همه موارد روند صعودی دارد و باید مراقب شعله‌ور شدن دوباره آتش زیر خاکستر روند نزولی چند روز گذشته باشیم اما واقعیت شفاف و غیرقابل انکار مثبت شدن ۲۳٫۶۶ درصد از تست‌های انجام شده است. چون مقایسه تعداد تست‌های انجام شده ۴۸ ساعت گذشته نشان می‌دهد که مجموعاً ۱۱۶۵۴۲ مورد تست انجام شده و مقایسه این عدد با تعداد شناسایی بیماران جدید کاملا نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۴ درصد از تست‌ها مثبت بوده است.

این گروه تاکید دارند برای مدیریت کم هزینه پیک آینده از امروز باید با شناسایی و غربالگری دقیق بیماران زنجیره انتقال را قطع کنیم و با افزایش سرعت واکسیناسیون بدحالی بیماران در پیک جدید را به حداقل برسانیم تا بتوانیم مدیریتی کم هزینه در این پیک داشته باشیم.

از شرایط کرونایی اردبیل چه خبر

شهرام حبیب‌زاده در اردبیل اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۱۲۰ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری و متأسفانه ۱۳ نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

وی افزود: طی همین مدت خوشبختانه ۹۳ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۷۱۸ نفر رسید و از این تعداد ۱۲۲ بیمار بدحال در بخش icu تحت مراقبت ویژه قرار دارند.

وی با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: عبور از موج پنجم بیماری کرونا نیازمند رعایت دقیق نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا تصریح کرد: تاکنون در استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۱۰ دُز واکسن تزریق شده که از این مقدار ۳۱۱ هزار و ۴۵۰ دُز مربوط به نوبت اول و ۱۳۶ هزار و ۵۶۰ دُز مربوط به نوبت دوم واکسیناسون است.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=2389
  • 573 بازدید

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.