حجتالاسلام جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، اعلام کرد بیش از ۱۲۳ هزار نفر (معادل ۱۰ درصد جمعیت استان) به صورت پیامکی در این طرح شرکت داشتهاند. این میزان مشارکت، اردبیل را در زمره ۵ استان برتر کشور قرار داده است.
همچنین این استان رتبه دوم رشد مشارکت نسبت به سال گذشته را کسب کرده و برآوردها نشان میدهد حدود ۶۳۷ هزار نفر (۸۰ درصد جمعیت استان) به نوعی با این برنامه در ارتباط بودهاند.
در بخش رسانهای، ۱۲۱ صفحه با مجموع مخاطب ۸۱۲ هزار نفر، محتوای طرح را پوشش دادهاند. علاوه بر این، فعالیتهای گستردهای در پیامرسانهای داخلی شامل ۱۷۶ کانال در ایتا، ۵۱ صفحه در روبیکا و ۲۰ کانال در تلگرام صورت گرفته است.
سایر فعالیتهای انجام شده در قالب این طرح شامل برپایی ۱۵۰ نمایشگاه خیابانی، نصب ابر پرچم در مرکز شهر، انتشار ۶۴۲ مترمربع بنر با محتوای قرآنی، برگزاری بیش از ۳۵۰۰ محفل قرآنی (از جمله ۶۳۵ محفل ویژه نوجوانان)، انتشار ۶۸۵ تولید رسانهای، مشارکت ۴۲۸ هیئت مذهبی و راهاندازی ۱۰۲ پاتوق نوجوانی بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در پایان، از تمامی دستاندرکاران این طرح، بهویژه نماینده ولی فقیه و استاندار اردبیل تشکر و قدردانی کرد.
مشارکت گسترده مردم اردبیل در برنامه قرآنی ماه رمضان: تحلیل و ابعاد
استان اردبیل در ماه مبارک رمضان امسال شاهد استقبال کمنظیری از برنامه “زندگی با آیهها” بود که نشاندهنده عمق پیوند مردم این منطقه با معارف قرآنی است. این برنامه ابعاد گستردهای داشت که میتوان آن را از زوایای مختلف بررسی کرد.
آمار مشارکت مردمی
آمار ارائه شده توسط حجتالاسلام جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، حاکی از مشارکت چشمگیر مردم این استان است:
– مشارکت پیامکی بیش از ۱۲۳ هزار نفر، معادل ۱۰ درصد جمعیت استان
– قرارگیری اردبیل در میان ۵ استان برتر کشور از نظر مشارکت
– کسب رتبه دوم رشد مشارکت نسبت به سال گذشته
– ارتباط حدود ۶۳۷ هزار نفر (۸۰ درصد جمعیت استان) با این برنامه به اشکال مختلف
این آمار نشان میدهد برنامه “زندگی با آیهها” توانسته است به یک جریان فراگیر و همهگیر در سطح استان تبدیل شود و از سطح یک فعالیت صرفاً مذهبی فراتر رفته است.
گستره فعالیتهای رسانهای
پوشش رسانهای این برنامه نیز قابل توجه بوده است:
– ۱۲۱ صفحه با مجموع مخاطب ۸۱۲ هزار نفر، محتوای طرح را پوشش دادهاند
– ۱۷۶ کانال در پیامرسان ایتا
– ۵۱ صفحه در پیامرسان روبیکا
– ۲۰ کانال در تلگرام
این حضور گسترده در فضای مجازی نشان میدهد که مفاهیم قرآنی در این برنامه با بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی به دست مخاطبان رسیده است. حضور در پیامرسانهای مختلف نیز نشان از رویکرد فراگیر و غیرانحصاری این برنامه دارد.
تنوع فعالیتهای اجرایی
برنامه “زندگی با آیهها” در قالبهای متنوعی اجرا شده است:
– برپایی ۱۵۰ نمایشگاه خیابانی
– نصب ابر پرچم در مرکز شهر
– انتشار ۶۴۲ مترمربع بنر با محتوای قرآنی
– برگزاری بیش از ۳۵۰۰ محفل قرآنی
– ۶۳۵ محفل ویژه نوجوانان
– انتشار ۶۸۵ تولید رسانهای
– مشارکت ۴۲۸ هیئت مذهبی
– راهاندازی ۱۰۲ پاتوق نوجوانی
این تنوع فعالیت نشان میدهد که برنامهریزان تلاش کردهاند از ظرفیتهای مختلف برای جذب اقشار گوناگون جامعه استفاده کنند. توجه ویژه به نوجوانان در این برنامه نیز نشاندهنده رویکرد آیندهنگر و نسلسازی در این فعالیتها است.
عوامل موفقیت برنامه
موفقیت چشمگیر این برنامه را میتوان به عوامل متعددی نسبت داد:
- **همراهی نهادهای مختلف**: مشارکت نماینده ولی فقیه، استانداری و سایر نهادها
- **استفاده از ظرفیتهای مردمی**: مشارکت هیئتهای مذهبی و گروههای داوطلب
- **بهرهگیری از فناوریهای نوین**: استفاده از پیامرسانها و فضای مجازی
- **تنوع برنامهها**: از محافل قرآنی تا نمایشگاههای خیابانی
- **هدفگذاری هوشمندانه**: توجه به اقشار مختلف از جمله نوجوانان
پیامدهای فرهنگی و اجتماعی
این برنامه فراتر از یک رویداد مذهبی، میتواند پیامدهای فرهنگی و اجتماعی مهمی داشته باشد:
– تقویت انسجام اجتماعی در استان
– ترویج فرهنگ مطالعه و تدبر در قرآن
– تقویت هویت دینی در میان نسل جوان
– ایجاد پیوند بین سنتهای دینی و فناوریهای نوین
– فراهم کردن بستری برای فعالیتهای فرهنگی در ماه رمضان
چشمانداز آینده
با توجه به موفقیت این برنامه، میتوان انتظار داشت:
– تداوم و گسترش آن در سالهای آینده
– الگوبرداری سایر استانها از این تجربه موفق
– ارتقای کمی و کیفی برنامه با بهرهگیری از تجارب به دست آمده
– توسعه فعالیتها در بخشهای جدید مانند فضای مجازی
– تربیت نیروهای متخصص برای ادامه این مسیر
این برنامه نشان داد که با برنامهریزی دقیق و استفاده از ظرفیتهای مردمی، میتوان فعالیتهای قرآنی را به سطح گستردهای از جامعه تعمیم داد و از حالت نخبگانی خارج کرد.