تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

کتاب« بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» منتشر شد

  • کد خبر : 11092
  • 29 فروردین 1403 - 11:52
کتاب« بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» منتشر شد
کتاب« بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها» توسط دکتر سدابه جهانبخش گده کهریز عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و دکتر سیده یلدا رئیسی ساداتی گردآوری و تالیف شده است.
به گزارش آذردید؛

یکی از رویکردهای اساسی در شناخت مکانیزم مقاومت گیاهان در واکنش به تنش ها، از جمله تنش های زیستی، بررسی و شناخت ژن ها و پروتئین های درگیر در این فرآیند می باشد. به طور کلی گیاهان به هنگام مواجهه با تنش های غیر زیستی بیان ژن های پاسخ دهنده به تنش ها را فعال می نمایند. پاسخ گیاهان به تنش ها می تواند در سطح مولکولی- سلولی و اندام های گیاه باشد. این پاسخ ها ممکن است سبب افزایش تحمل تنش در گیاه گردند.
در گیاهان، پاسخ به تنش‌های محیطی در تمام سطوح اتفاق می‌افتد که شامل پاسخ‌های سلولی، تغییر متابولیسم و تغییر در سطح مولکولی می‌باشد. گیاه هنگام مواجهه با تنش های محیطی ابتدا بایستی از طریق سیگنال های ویژه ای که ممکن است برای تنش ویژه، اختصاصی باشد یا نباشد به وجود تنش های محیطی آگاه گردد.
تنش های محیطی بر ترارسانی سیگنال های درون گیاه اثر گذاشته و منجر به تغییرات وسیعی در متابولیسم سلولی، که مستلزم تغییر در بیان هزاران ژن است، می شوند. مکانیسم گریز یا تحمل تنش ها تنها در ژنوتیپ های خاصی دیده می شوند و جزء پاسخ های عمومی تمام گیاهان نیستند. این ژنوتیپ ها با اندازه گیری میزان پاسخ مقاومتی گیاهان تحت شرایط تنش شناسایی می شوند.
انتظار می رود که این کتاب بتواند به دانشمندان رشته‌ های فیزیولوژی گیاهی، زیست شناسی مولکولی، تولید و ژنتیک گیاهی و به نژادی در دستیابی به هدف اصلی تولید گیاهان مقاوم به تنش های محیطی به شیوه ای پایدار و کارآمد، به منظور به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و تأمین مقادیر غذایی با کیفیت مورد نیاز جمعیت در حال رشد، کمک کند.
کتاب« بررسی بیان ژن‌ها و پروتئین‌های گیاهان در واکنش به تنش‌ها »، ۴۱۶ صفحه ای، در ۱۱ فصل گردآوری شده است و به قیمت ۱۵۰۰۰۰۰ ریال در دسترس علاقمندان قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email
لینک کوتاه : https://azardid.ir/?p=11092
  • 43 بازدید

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.